dimecres, 27 de setembre del 2017

Vot part acord sobre emissió espais gratuïts campanya referèndum TV3 i CatRàdio

El vot particular en relació amb els espais gratuïts de propaganda electoral de partits polítics i entitats del referèndum que emet TV3 i Catalunya Ràdio, en el que posem de manifest:

1.     L’acord aprovat amb el vot de qualitat del president es recolze en informacions periodístiques relatives a actuacions de la Guàrdia Civil, la Policia Nacional i els Mossos d’Esquadra i, fins i tot, en opinions personals del Fiscal General de l’Estat, aparegudes en premsa.

2.     Algunes consideracions sobre les quals es fonamenta l’acord són de tipus polític i alienes a l’objecte d’anàlisi i, per tant, el CAC en tant que organisme independent no les pot contemplar.

3.     El Consell només hauria de fonamentar les seves actuacions amb fets que siguin provats, verificats i jurídicament taxats, i, sempre en relació amb les seves competències i funcions.

4.     La fonamentació jurídica del nostre vot particular és la mateixa que la utilitzada en el vot particular d’ahir sobre els anuncis del Govern sobre el referèndum.

En el vot particular deixem constància, de nou, del nostre desacord amb la manca d’actuació del CAC davant d’una continuada irregularitat per part dels mitjans de la CCMA tal i com hem vingut manifestant en diverses peticions de data 5, 6, 15, 19, 20 i 22 de setembre, ja que en cap cas volem ser considerades com a cooperadores necessàries d’una possible inactivitat intencionada del Consell en el termes que estableix l’article 408 de Llei Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal.

El prestigi de la Institució no pot estar al servei de cap idea política, sinó que ha d’estar al servei del compliment de la llei.

El text complert del vot particular és el següent:

Vot particular que presenten les conselleres Eva Parera i Escrichs, i Carme Figueras i Siñol, a l’Acord /2017, de 27 de setembre, del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, amb el títol “Atès l’eventual vulneració de la prohibició derivada del principi non bis in ídem, abstenir-se, en aquest moment, d’incoar i tramitar un procediment administratiu contra la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals per l’eventual emissió d’espais públics de campanya electoral de l’1 d’octubre de 2017”.

L’Acord, adoptat amb el vot de qualitat del president, en la seva part dispositiva determina: “Atès l’eventual vulneració de la prohibició derivada del principi non bis in ídem, abstenir-se, en aquest moment, d’incoar i tramitar un procediment administratiu contra la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals per l’eventual emissió d’espais públics de campanya electoral de l’1 d’octubre de 2017
Les conselleres sotasignades hem votat en contra de l’Acord pels motius següents:
Primer:
L’Acord adoptat amb el vot de qualitat del president del CAC es fonamenta únicament en la presumpció que, en un futur, hi haurà actuacions penals en contra de la CCMA i els directors de TV3 i de Catalunya Ràdio, per l’emissió d’espais gratuïts de publicitat de partits polítics i entitats, emparant-se en les actuacions dutes a terme en relació amb el referèndum d’autodeterminació per part de la Fiscalia General per altres qüestions que no tenen a veure amb la CCMA. Aquestes actuacions es relacionen explícitament en l’informe jurídic de 26 de setembre en què es fonamenta l’Acord.
En concret l’informe jurídic sobre el qual se sustenta l’acord fa referència a actuacions judicials en marxa en relació amb altres persones, càrrecs públics i entitats que res tenen a veure amb els mitjans públics i la legislació audiovisual. Fins i tot, es comet la imprudència de fonamentar la manca d’actuació del CAC en informacions periodístiques sobre unes opinions manifestades pel Fiscal General de l’Estat o en d’altres relatives a actuacions de la Guàrdia Civil, els Mossos d’Esquadra, la Policia Nacional, la Fiscalia, etc. contra entitats com l’ANC i Òmnium Cultural, entre d’altres.
Cal posar de manifest que algunes consideracions sobre les quals es fonamenta l’Acord aprovat són de tipus polític i alienes a l’objecte d’anàlisi i, per tant, el Consell, com a organisme independent, en cap cas les hauria de contemplar. És obvi, d’altra banda, que tampoc podem fonamentar les nostres actuacions en accions alienes al Consell incoades per altres organismes. 
Per aquests motius, ens veiem en l’obligació de recordar que la Llei  2/2000, de 4 de maig, del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, i la Llei 22/2005, de 29 de desembre, de la comunicació audiovisual de Catalunya, configuren el CAC com una autoritat reguladora i executiva dotada de plena independència respecte del Govern i les administracions públiques per a l’exercici de les seves funcions, que en el marc de les seves competències ha de garantir el compliment de la normativa reguladora de la programació i la publicitat. Per tant, no pot, en cap cas, fonamentar les seves actuacions en altres fets que no siguin els provats, verificats i jurídicament taxats i, sempre, en relació amb les seves competències i funcions.
Segon:
L’Acord aprovat estableix la decisió del CAC d’abstenir-se d’iniciar cap procediment ni emetre cap resolució contra l’emissió de continguts prohibits per part dels mitjans de la CCMA atesa “l’eventual vulneració de la prohibició derivada del principi non bis in ídem
És criteri de les conselleres sotasignades que el CAC no pot inhibir-se de les seves funcions amb relació a un supòsit futur i incert com és la possible incoació d’un procediment penal, especialment quan la llei mateixa recull la possibilitat que en cas que el CAC iniciï un procediment, aquest pot ser suspès en obrir-se un procediment en via judicial pels mateixos fets.
Aquest extrem està clarament recollit en l’informe de l’Àrea Jurídica del CAC de 21 de setembre, en establir que “[...] si l’Administració, un cop incoat el procediment administratiu sancionador, té coneixement de l’existència d’un procediment judicial penal en tràmit pels mateixos fets, o per altres fets relacionalment impossibles de separar-los, n’haurà d’acordar la suspensió (art. 106.4.a LRJPAcat i art 5.1 Reglament del Procediment sancionador)”.
Convé assenyalar que l’elevació d’aquest Acord al Ple ha estat com a conseqüència de la petició feta, el 22 de setembre, per les conselleres sotasignades, conjuntament amb el conseller Daniel Sirera Bellés, d’un Ple extraordinari per votar l’Acord següent: “Debat i votació de la proposta d’acord de requeriment de cessament immediat de l’emissió per part dels mitjans de la CCMA dels espais gratuïts per a la campanya del referèndum de l’1 d’octubre cedits als partits polítics i a les entitats socials” que s’annexa a aquest vot particular com a part integrant (annex 1).
Al nostre parer, han quedat acreditats els extrems següents:
·       La suspensió, per part del TC, de la Llei 19/2017, de 6 de setembre, del referèndum d’autodeterminació, així com la impugnació de les normes complementàries.
·       La notificació per part del TSJC a la presidenta de la CCMA, així com a les direccions de TV3 i de Catalunya Ràdio, de l’obligatorietat d’abstenir-se d’emetre publicitat i propaganda de la convocatòria del referèndum.
·       Atesa la suspensió de la Llei del referèndum d’autodeterminació, no podem considerar que legalment ens trobem en període electoral i, per tant, les competències del CAC no poden ser assumides per cap Administració electoral.
·       No s’ha incoat cap procediment judicial penal que obligui el CAC, segons la llei, a no intervenir.

Davant aquests fets contrastats, les conselleres sotasignades entenem que el CAC hauria d’haver actuat amb celeritat requerint el cessament immediat de l’emissió dels espais gratuïts de propaganda electoral del referèndum difosos pels mitjans de la CCMA.
Volem deixar constància del nostre desacord amb la manca d’actuació del CAC davant una irregularitat continuada per part dels mitjans de la CCMA, tal com hem manifestat en diverses peticions de data 5, 6, 15, 19, 20 i 22 de setembre, ja que en cap cas volem ser considerades cooperadores necessàries d’una possible inactivitat intencionada del Consell en el termes que estableix l’article 408 de Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del codi penal. El prestigi de la institució no pot estar al servei de cap idea política, sinó que ha d’estar al servei del compliment de la llei.


Eva Parera i Escrichs                                                 Carme Figueras i Siñol
Barcelona, 27 de setembre de 2017

Annex 1: Proposta d’acord adjuntada a la petició del 22 de setembre de Ple extraordinari.

Debat i votació de la proposta d’acord de requeriment de cessament immediat de l’emissió per part dels mitjans de la CCMA dels espais gratuïts per a la campanya del referèndum de l’1 d’octubre cedits als partits polítics i a les entitats socials.
_______________________________________________________________________

Atès que des del 21 de setembre els mitjans de la CCMA estan emetent espais gratuïts per la campanya de l’1 d’octubre cedits als partits polítics i a les entitats socials sota l’empara de la Llei 19/2007, de 6 de setembre, del referèndum d’autodeterminació.
Atès que l’emissió d’aquests anuncis inclou una cortineta de bloc electoral, on diu: “vídeos tramesos per partits amb representació parlamentària i entitats acreditades”.
Atès que el 7 de setembre el Tribunal Constitucional va acordar la suspensió de la Llei 19/2017, de 6 de setembre, del referèndum d’autodeterminació, així com la impugnació de totes les normes complementàries de desenvolupament de la Llei.
Atès que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va notificar a la presidenta de la CCMA, així com a les direccions de TV3 i de Catalunya Ràdio, que, en compliment de la suspensió esmentada, les emissores públiques podien informar de notícies relacionades amb el referèndum, però s’havien d’abstenir d’emetre publicitat i propaganda de la convocatòria.
Atès que l’obligatorietat d’inhibir-se de l’Administració o de suspendre qualsevol procediment sancionador iniciat només es deriva quan la l’Administració mateixa té coneixement que s’està seguint un procediment penal respecte del mateix fet, subjecte i fonament jurídic.
Atès que el procediment s’inicia amb la recepció de la notitia criminis (fet penal) per part del jutge instructor i l’obertura de la fase d’instrucció o de diligències prèvies segons el procediment penal seguit, no es pot entendre que la notificació per part del TSJC de la suspensió de la Llei del referèndum pugui ser considerada com l’inici d’un procediment judicial. En aquest sentit, l’Informe de l’Àrea Jurídica del CAC, de data 21 de setembre de 2017, “Àmbit competencial del Consell de l’Audiovisual de Catalunya. Especial referència a l’àmbit temporal: períodes electorals; en concret, pel que fa al període electoral de les eleccions convocades per l’1 d’octubre de 2017”, estableix que “[...] és més que probable que si els prestadors de serveis de comunicació audiovisual catalans desatenen l’advertiment i apercebiment efectuat pel TSJC, s’incoï, a més d’un procediment en seu constitucional a instància del propi TC, un procediment judicial penal en relació amb aquestes emissions [...]”.
Atès que la Llei 22/2005, de 29 de desembre, de la comunicació audiovisual de Catalunya (LCA), atribueix al Consell de l’Audiovisual de Catalunya la funció, entre d’altres, “d’exercir la potestat d’inspecció, control i sanció” sobre els continguts audiovisuals emesos pels subjectes que es troben dins del seu àmbit d’aplicació (article 2).
Atès que la CCMA és un mitjà de comunicació audiovisual de la Generalitat i, per tant, els continguts que emet, com a prestador de serveis de comunicació audiovisual, s’ubiquen dins l’àmbit competencial d’aquest Consell.
Atès que l’apartat o de l’article 10 de la Llei 2/2000, de 4 de maig, del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, estableix que són funcions del Consell “Disposar el cessament o la rectificació pel que fa a les emissions de publicitat il·lícita o prohibida, de conformitat amb la legislació aplicable i en els supòsits que aquesta estableix”.
Per tot el que s’ha exposat, i atenent que l’emissió dels anuncis esmentats de partits polítics i entitats socials resta prohibida, el Ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya adopta el següent
ACORD
1.     Requerir el prestador de serveis de comunicació audiovisual Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals que cessi d’emetre, amb caràcter immediat, els espais gratuïts i els anuncis de partits polítics i entitats socials que facin referència al referèndum d’autodeterminació de l’1 d’octubre, ja que es tracta de publicitat prohibida.

2.     Notificar aquest acord, amb caràcter urgent i en el dia d’avui, a la presidenta de la CCMA, així com a les direccions de TV3 i de Catalunya Ràdio.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada