VOT PARTICULAR de la consellera
CARME FIGUERAS SIÑOL en relació amb l’Acord 76/2015, de 3 de juny, del Ple del
Consell de l’Audiovisual de Catalunya, Anàlisi
de l’espot publicitari Preparats de
la Generalitat de Catalunya (exp. 8V2015)
Aquesta consellera ha
votat en contra de l’Acord perquè considera que la campanya de publicitat
institucional objecte d’anàlisi constitueix un supòsit de publicitat
institucional prohibida pel seu contingut clarament de caràcter polític, pels
motius següents:
Primer
Incompliment del que estableixen
les lletres a i c de l’apartat 2 de l’article 109 de la Llei 22/2005, de 29 de
desembre, de comunicació audiovisual de Catalunya.
Article
109
Publicitat
institucional
2. La
publicitat institucional ha de complir els requisits següents:
a) Només pot tenir com a objecte la
informació sobre els serveis públics.
De l’anàlisi del vídeo de la campanya
institucional “Preparats” no es desprèn cap tipus d’informació sobre cap servei
públic. Cal parar compte en la paraula “Només” que hi va preveure el legislador
i que he subratllat, que exclou, per tant, aquella publicitat institucional que
no informi sobre un servei públic. Per més àmplia que sigui la interpretació
del concepte de “servei públic”, en cap cas res del que es diu en la campanya
analitzada s’hi pot considerar inclòs.
c) No pot
induir a confusió directa o indirecta amb relació a elements identificatius de
partits polítics o de les campanyes de propaganda electoral.
Tant el vídeo o l’espot de la campanya institucional
“Preparats” com els cartells d’aquesta campanya poden induir a confusió
indirecta en relació amb elements identificatius de l’Assemblea Nacional de
Catalunya (ANC). La identificació amb els missatges i la similitud en paraules
i escenes amb campanyes de l’ANC resulta, a criteri d’aquesta consellera,
evident, com es pot comprovar en l’espot publicitari de l’entitat esmentada penjat
a la seva pròpia web i que es pot veure a YouTube des del febrer de 2015 a
l’adreça següent:
L’espot titulat Sabem on anem - 27º 9' 2015'',
amb frases com “sabem què volem
i estem preparats per aconseguir-ho”
i amb imatges d’una noia corrent que es corda unes vambes d’atletisme, és
similar a una escena de la campanya institucional. El banc en què s’asseuen les
parelles que surten en un i altre espot és un banc del Passeig de Gràcia. La
campanya de l’ANC diu “preparats per aconseguir-ho” i acaba amb la data de les
eleccions anunciades pel president de la Generalitat, que ha dit que convocarà per
al 27 de setembre, i té el propòsit clar d’influir en les eleccions esmentades.
La campanya institucional diu que “estem
preparats per fer una Catalunya millor”, referint-se a l’anomenat “procés” cap a
un Estat propi. Així, l’anunci comença dient “Una nova realitat s’acosta
carregada d’esperança i renovada d’il·lusió”.
Tot i que no estan convocades les eleccions al
Parlament de Catalunya, anunciades pel president de la Generalitat per al 27 de
setembre, la referència a aquestes eleccions és constant en el debat polític
actual en relació amb l’encaix o la separació de Catalunya respecte d’Espanya. L’assimilació de la campanya institucional
amb aquest procés i amb aquest debat polític és més que evident i, per
tant, té el propòsit d’influir de manera
partidista en l’opinió pública en una qüestió que forma part del debat polític.
També resulta del tot significativa la similitud de la
campanya institucional amb la campanya de l’Assemblea Nacional de Catalunya del
maig de 2014:
|
|
Com també es detecta una clara similitud en la comparació
dels cartells de totes dues campanyes (Generalitat i ANC, respectivament):
Finalment, la utilització del missatge “FEM-HO” en els
cartells de la campanya institucional de la Generalitat i que es repeteix tres
vegades en l’espot televisiu (per part d’un home jove, d’una parella asseguda
en un banc i d’una dona jove), és el mateix que va utilitzar com a lema de la
campanya electoral Convergència i Unió (coalició
que ostenta el Govern de la Generalitat) de les eleccions al Parlament de
Catalunya del 25 de novembre de 2012. Aquest mateix eslògan va ser utilitzat el
2014 per l’ANC:
Així, doncs, per tots els elements exposats resulta
evident, a criteri d’aquesta consellera, que la campanya institucional
“Preparats” incompleix les lletres a
i c de l’apartat 2 de l’article 109 de
la Llei 22/2005, de la comunicació audiovisual de Catalunya (LCA).
Segon
Incompliment del
que preveu la lletra a de l’article 4
de la Llei 18/2000, de 29 de desembre, per la qual es regula la publicitat
institucional, pels mateixos motius exposats a
l’apartat anterior.
Article 4
Principis
La publicitat institucional ha de respectar
les disposicions establertes sobre publicitat, sobretot quant a publicitat
enganyosa, deslleial, subliminar i encoberta, i també el codi de conducta
publicitària següent:
a) La utilització no partidista de la
publicitat institucional: cap comunicació publicitària institucional no ha
d’ésser partidista, ni tenir punts de similitud amb la publicitat que dugui a
terme cap partit polític per a la seva pròpia imatge o la captació
d’afiliats. Sempre cal desmarcar
clarament la publicitat institucional o de propaganda política. En aquest
sentit, s’ha d’evitar la confusió i la
coincidència de les campanyes institucionals amb les campanyes electorals,
amb l’excepció de les campanyes institucionals referides al mateix procés
electoral.
La vigència d’aquesta llei es posa de manifest a
l’apartat 1 de l’article 109 de la Llei 22/2005, de la comunicació audiovisual
de Catalunya.
Tercer
L’Acord del Ple del Consell adoptat considera que la
campanya “Preparats” s’adequa a la legalitat, tot fent esment del document de
criteris de publicitat política, aprovat mitjançant l’Acord 28/2008, de 27 de
febrer, del Ple del CAC. Contràriament a la conclusió que se n’extreu, el
criteri d’aquesta consellera és que els supòsits per considerar que un anunci
té finalitat política, que es preveuen en el document esmentat, es donen
clarament en l’espot analitzat:
·
promocionar
els interessos d’un partit polític o d’un grup amb finalitats polítiques i d’un
líder d’un partit polític o d’un grup amb finalitats polítiques;
·
influir en
el resultat d’unes eleccions o referèndum;
·
influir de
manera partidista en l’opinió pública en una qüestió que forma part del debat
polític;
·
promoure els
interessos d’un partit polític o d’un grup organitzat amb finalitats polítiques
i d’un líder d’un partit polític o d’un líder d’un grup amb finalitats
polítiques;
·
interferir
en els processos electorals amb l’anomenada “publicitat pretext”.
Quart
Qualsevol referència a documents o criteris del Consell
en relació amb la publicitat institucional, la publicitat política o qualsevol
precedent, no pot contravenir el que estableixen les lleis.
A banda, aquesta consellera considera convenient reproduir
literalment el que s’indica en l’apartat “publicitat política” de les
consideracions jurídiques (que després s’obvia en la decisió presa) de l’acord
aprovat:
“[...] Atesa la finalitat intrínsecament persuasiva de la
publicitat, es tendeix a fer ús de diferents recursos dirigits a motivar el
comportament de les persones sense dir-ho explícitament. És per això que, més
que en qualsevol altre missatge, el significat d’un anunci no es desprèn del
que literalment diu, sinó del que suggereix o de les associacions que vol
evocar en un context determinat. Si és
cert que el context en què s’emet un anunci en condiciona el significat, caldria
tenir especial cura durant aquelles èpoques en què es produeix un debat polític
específic (com a conseqüència d’un tràmit legislatiu) i també en els processos
electorals. En els dos casos, un anunci que pogués incidir en una presa de
partit de caràcter polític tindria més significat polític que el mateix anunci
en un altre moment en què el debat polític fos inexistent […]”.
En aquest sentit, la consideració d’aquesta consellera és
que en el cas que s’analitza, el context
en què s’emet l’anunci en condiciona el significat i pretén incidir en una
presa de partit de caràcter polític.
Cinquè
Finalment, i no pas menys
important, aquesta consellera considera que, a banda de totes les
consideracions legals descrites més amunt, cal posar-se en el lloc de la
persona espectadora que mira l’anunci i esbrinar quina serà la idea que més que
probablement li vindrà al cap un cop l’hagi vist. De ben segur que serà la
d’associar “el procés” amb les eleccions anunciades per al 27 de setembre.
Conclusió final:
És per tots els motius
exposats que aquesta consellera considera que el Ple del Consell de
l’Audiovisual de Catalunya hauria d’haver declarat que la campanya
institucional “Preparats” de la Generalitat de Catalunya no s’ajusta al que
estableixen l’article 109 de la Llei 22/2005, de la comunicació audiovisual de
Catalunya, i la Llei 18/2000, per la qual es regula la publicitat institucional,
i haver-ne requerit la retirada immediata.
Carme Figueras i Siñol
Barcelona, 4 de juny de 2015
També podeu trobar en aquest link el vot particular del conseller Daniel Sirera:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada