dijous, 4 de juny del 2015

VOT PARTICULAR de la consellera CARME FIGUERAS SIÑOL en relació amb l’Acord 76/2015, de 3 de juny, del Ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, Anàlisi de l’espot publicitari Preparats de la Generalitat de Catalunya (exp. 8V2015)

Aquesta consellera ha votat en contra de l’Acord perquè considera que la campanya de publicitat institucional objecte d’anàlisi constitueix un supòsit de publicitat institucional prohibida pel seu contingut clarament de caràcter polític, pels motius següents:

Primer
Incompliment del que estableixen les lletres a i c de l’apartat 2 de l’article 109 de la Llei 22/2005, de 29 de desembre, de comunicació audiovisual de Catalunya.
Article 109
Publicitat institucional

2.  La publicitat institucional ha de complir els requisits següents:

aNomés pot tenir com a objecte la informació sobre els serveis públics.

De l’anàlisi del vídeo de la campanya institucional “Preparats” no es desprèn cap tipus d’informació sobre cap servei públic. Cal parar compte en la paraula “Només” que hi va preveure el legislador i que he subratllat, que exclou, per tant, aquella publicitat institucional que no informi sobre un servei públic. Per més àmplia que sigui la interpretació del concepte de “servei públic”, en cap cas res del que es diu en la campanya analitzada s’hi pot considerar inclòs.
c)  No pot induir a confusió directa o indirecta amb relació a elements identificatius de partits polítics o de les campanyes de propaganda electoral.

Tant el vídeo o l’espot de la campanya institucional “Preparats” com els cartells d’aquesta campanya poden induir a confusió indirecta en relació amb elements identificatius de l’Assemblea Nacional de Catalunya (ANC). La identificació amb els missatges i la similitud en paraules i escenes amb campanyes de l’ANC resulta, a criteri d’aquesta consellera, evident, com es pot comprovar en l’espot publicitari de l’entitat esmentada penjat a la seva pròpia web i que es pot veure a YouTube des del febrer de 2015 a l’adreça següent:


L’espot titulat Sabem on anem - 27º 9' 2015'', amb frases com “sabem què volem i estem preparats per aconseguir-ho” i amb imatges d’una noia corrent que es corda unes vambes d’atletisme, és similar a una escena de la campanya institucional. El banc en què s’asseuen les parelles que surten en un i altre espot és un banc del Passeig de Gràcia. La campanya de l’ANC diu “preparats per aconseguir-ho” i acaba amb la data de les eleccions anunciades pel president de la Generalitat, que ha dit que convocarà per al 27 de setembre, i té el propòsit clar d’influir en les eleccions esmentades. La campanya institucional diu que “estem preparats per fer una Catalunya millor, referint-se a l’anomenat “procés” cap a un Estat propi. Així, l’anunci comença dient “Una nova realitat s’acosta carregada d’esperança i renovada d’il·lusió”.

Tot i que no estan convocades les eleccions al Parlament de Catalunya, anunciades pel president de la Generalitat per al 27 de setembre, la referència a aquestes eleccions és constant en el debat polític actual en relació amb l’encaix o la separació de Catalunya respecte d’Espanya. L’assimilació de la campanya institucional amb aquest procés i amb aquest debat polític és més que evident i, per tant, té el propòsit d’influir de manera partidista en l’opinió pública en una qüestió que forma part del debat polític.
També resulta del tot significativa la similitud de la campanya institucional amb la campanya de l’Assemblea Nacional de Catalunya del maig de 2014:


#EstemPreparats per construir el país de tots. Estem preparats per fer el país que volem!



Com també es detecta una clara similitud en la comparació dels cartells de totes dues campanyes (Generalitat i ANC, respectivament):


      














Finalment, la utilització del missatge “FEM-HO” en els cartells de la campanya institucional de la Generalitat i que es repeteix tres vegades en l’espot televisiu (per part d’un home jove, d’una parella asseguda en un banc i d’una dona jove), és el mateix que va utilitzar com a lema de la campanya electoral  Convergència i Unió (coalició que ostenta el Govern de la Generalitat) de les eleccions al Parlament de Catalunya del 25 de novembre de 2012. Aquest mateix eslògan va ser utilitzat el 2014 per l’ANC:

        


Així, doncs, per tots els elements exposats resulta evident, a criteri d’aquesta consellera, que la campanya institucional “Preparats” incompleix les lletres a i c de l’apartat 2 de l’article 109 de la Llei 22/2005, de la comunicació audiovisual de Catalunya (LCA).

Segon
Incompliment del que preveu la lletra a de l’article 4 de la Llei 18/2000, de 29 de desembre, per la qual es regula la publicitat institucional, pels mateixos motius exposats a l’apartat anterior.
Article 4
Principis
La publicitat institucional ha de respectar les disposicions establertes sobre publicitat, sobretot quant a publicitat enganyosa, deslleial, subliminar i encoberta, i també el codi de conducta publicitària següent:
a) La utilització no partidista de la publicitat institucional: cap comunicació publicitària institucional no ha d’ésser partidista, ni tenir punts de similitud amb la publicitat que dugui a terme cap partit polític per a la seva pròpia imatge o la captació d’afiliats. Sempre cal desmarcar clarament la publicitat institucional o de propaganda política. En aquest sentit, s’ha d’evitar la confusió i la coincidència de les campanyes institucionals amb les campanyes electorals, amb l’excepció de les campanyes institucionals referides al mateix procés electoral.
La vigència d’aquesta llei es posa de manifest a l’apartat 1 de l’article 109 de la Llei 22/2005, de la comunicació audiovisual de Catalunya.

Tercer
L’Acord del Ple del Consell adoptat considera que la campanya “Preparats” s’adequa a la legalitat, tot fent esment del document de criteris de publicitat política, aprovat mitjançant l’Acord 28/2008, de 27 de febrer, del Ple del CAC. Contràriament a la conclusió que se n’extreu, el criteri d’aquesta consellera és que els supòsits per considerar que un anunci té finalitat política, que es preveuen en el document esmentat, es donen clarament en l’espot analitzat:
·      promocionar els interessos d’un partit polític o d’un grup amb finalitats polítiques i d’un líder d’un partit polític o d’un grup amb finalitats polítiques;
·      influir en el resultat d’unes eleccions o referèndum;
·      influir de manera partidista en l’opinió pública en una qüestió que forma part del debat polític;
·      promoure els interessos d’un partit polític o d’un grup organitzat amb finalitats polítiques i d’un líder d’un partit polític o d’un líder d’un grup amb finalitats polítiques;
·     interferir en els processos electorals amb l’anomenada “publicitat pretext”.


Quart
Qualsevol referència a documents o criteris del Consell en relació amb la publicitat institucional, la publicitat política o qualsevol precedent, no pot contravenir el que estableixen les lleis.
A banda, aquesta consellera considera convenient reproduir literalment el que s’indica en l’apartat “publicitat política” de les consideracions jurídiques (que després s’obvia en la decisió presa) de l’acord aprovat: 

“[...] Atesa la finalitat intrínsecament persuasiva de la publicitat, es tendeix a fer ús de diferents recursos dirigits a motivar el comportament de les persones sense dir-ho explícitament. És per això que, més que en qualsevol altre missatge, el significat d’un anunci no es desprèn del que literalment diu, sinó del que suggereix o de les associacions que vol evocar en un context  determinat. Si és cert que el context en què s’emet un anunci en condiciona el significat, caldria tenir especial cura durant aquelles èpoques en què es produeix un debat polític específic (com a conseqüència d’un tràmit legislatiu) i també en els processos electorals. En els dos casos, un anunci que pogués incidir en una presa de partit de caràcter polític tindria més significat polític que el mateix anunci en un altre moment en què el debat polític fos inexistent […]”.

En aquest sentit, la consideració d’aquesta consellera és que en el cas que s’analitza, el context en què s’emet l’anunci en condiciona el significat i pretén incidir en una presa de partit de caràcter polític.

Cinquè
Finalment, i no pas menys important, aquesta consellera considera que, a banda de totes les consideracions legals descrites més amunt, cal posar-se en el lloc de la persona espectadora que mira l’anunci i esbrinar quina serà la idea que més que probablement li vindrà al cap un cop l’hagi vist. De ben segur que serà la d’associar “el procés” amb les eleccions anunciades per al 27 de setembre.

Conclusió final:
És per tots els motius exposats que aquesta consellera considera que el Ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya hauria d’haver declarat que la campanya institucional “Preparats” de la Generalitat de Catalunya no s’ajusta al que estableixen l’article 109 de la Llei 22/2005, de la comunicació audiovisual de Catalunya, i la Llei 18/2000, per la qual es regula la publicitat institucional, i haver-ne requerit la retirada immediata.




Carme Figueras i Siñol
Barcelona, 4 de juny de 2015


També podeu trobar en aquest link el vot particular del conseller Daniel Sirera:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada